اخباراخبار ایرانویژه نامه انتخابات

رهبرانقلاب:انتخابات در همه دوره ها سالم بوده است/در زمینه نفوذ باید بدون تهمت زدن و ذکر مصادیق معین روشنگری کرد

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب این مطلب را صبح دوشنبه در در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور بیان کردند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین انتخابات را در بُعد داخلی، موجب احساس استقلال و هویت و تأثیرگذاری ملت و در بُعد منطقه ای و جهانی، مایه آبرو و اعتبار کشور و نظام خواندند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر حضور حداکثری ملت در انتخابات پیش رو گفتند: هرچه حضور مردم بیشتر باشد استحکام و اعتبار نظام و کشور بیشتر می شود و به همین دلیل همیشه بر حضور هرچه بیشتر مردم تأکید کرده ایم و این بار نیز بر این مسئله اصرار می ورزیم چرا که نظام متکی بر عواطف، خواستها و انتخاب مردم است.
ایشان با انتقاد از مدعیان نامطمئن بودن انتخابات خاطرنشان کردند: برخی انگار به عادت و مرض بدی مبتلا شده اند که دائم در نزدیک انتخابات، در کوس نامطمئن بودن نتایج آرا می دمند و نعمت بزرگ انتخابات را با این حرفها خراب می کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: البته ممکن است در گوشه و کنار تخلفاتی باشد اما تخلفات سازمان یافته که نتایج را تغییر دهد، مطلقاً وجود ندارد.
رهبر انقلاب چارچوب قوانین، مراقبت همه دست اندرکاران انتخابات و رعایت مسئولان دولتی و غیردولتی در همه دوره ها را از جمله علل سلامت انتخابات دانستند و افزودند: برخی دولتها ۱۸۰ درجه با هم تفاوت داشته اند اما رفتار همه آنها در عرصه انتخابات درست و انتخابات سالم بوده است و انشاءالله این دوره نیز چنین خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای سپس به تبیین ابعاد مختلف مفهوم پرمعنای «حق الناس» در عرصه انتخابات پرداختند.
رهبر انقلاب در تشریح ابعاد مختلف حق الناس به «حق داوطلب» پرداختند و افزودند: از جمله عرصه های رعایت حق مردم در انتخابات این است که اگر کسی صلاحیت داشت او را رد نکنیم و به او میدان بدهیم و برعکس اگر کسی چه در انتخابات خبرگان و چه مجلس شورای اسلامی، صلاحیت قانونی نداشت با اغماض و بی دقتی او را وارد عرصه نکنیم که بی توجهی به این دو نکته، ضد حق الناس است.
رهبر انقلاب، آرای ملت را امانت خواندند و افزودند: حفظ این امانت از دیگر ابعاد حق الناس است.
ایشان افزودند: همه کسانی که در اجرا، مراقبت، شمارش، جمع بندی آرا و اعلام نتایج دخیلند باید در حفظ آرای ملت کمال امانت را رعایت کنند و اندک تخلفی در این مسئله، خیانت در امانت است.
رهبر انقلاب پذیرش نتایج قانونی انتخابات را از دیگر ابعاد رعایت حق الناس برشمردند و افزودند: وقتی مراکز قانونی، نتایج انتخابات را اعلام و تأیید کردند مخالفت با این نتایج، ضد حق الناس است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به حضور پرشکوه ۴۰ میلیونی ملت در انتخابات سال ۸۸ یادآوری کردند: در آن سال، برخی با حرفهای منکَر و ناپسند، ادعای تقلب را مطرح کردند و خواستار بر هم خوردن نتایج آرا شدند.
ایشان افزودند: ما با آنها خیلی مماشات کردیم که جزئیات آن طولانی است، گفتیم بیایید هر تعداد صندوق که می خواهید بازشماری شود اما به توصیه ها اعتنایی نکردند چون بنا نبود که حرف حق را بپذیرند.
رهبر انقلاب یادآور شدند آن کار و آن ادعا، خسارتهای زیادی بر ملت و کشور وارد آورد که تاکنون جبران نشده و نمی دانیم قرار است کی جبران شود!
ایشان در ادامه به رعایت حق الناس در «ارائه لیستهای انتخاباتی» پرداختند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: رعایت حق الناس در پیشنهاد فهرستها به معنای این است که مسئله رفیق بازی و جناح بازی را در لیستهای خود دخالت ندهند و با معیار شایستگی حقیقی، لیستها را تهیه کنند.
ایشان به مردم نیز توصیه کردند برای انتخاب نامزدها به کسانی و مجموعه هایی اعتماد کنید که از سر صفا و صداقت و علاقه مندی به انقلاب لیست داده اند، نه از روی مقاصد خاص و گاه فاسد.
رهبر انقلاب سخنان خود در جمع ائمه جمعه سراسر کشور درباره انتخابات را با پرداختن به موضوع بسیار مهم و پیچیده «نفوذ» ادامه دادند.
ایشان خاطرنشان کردند: کسانی که به اطلاعات دسترسی دارند می دانند که چه دامهایی برای کشور گسترده شده یا در حال گسترده شدن است تا در حصار اراده و تصمیمات ملت نفوذ کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ضرورت هوشیاری مردم، تأکید کردند: اگر بر فرض، عنصری نفوذی در مجلس خبرگان و یا مجلس شورای اسلامی یا دیگر ارکان نظام وارد شود مانند موریانه از داخل پایه ها را می جود و سست می کند.
رهبر انقلاب افزودند: در زمینه نفوذ باید بدون تهمت زدن و ذکر مصادیق مُعیّن، در افکار عمومی روشنگری کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای روزگار فوق العاده حساس کنونی را یادآور شدند و افزودند: جبهه فراگیر دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران، با انواع توطئه ها، مدام در حال تلاش است چرا که از گسترش ایده ها و افکار اسلام ناب در مناطق مختلف، احساس خطر جدی کرده است.
رهبر انقلاب افزودند: تفکر اسلام ناب همچون نسیم لطیف و عطر گل منتشر شده و انسانهایی قوی و کارآمد در مناطق مختلف جهان پرورش داده است لذا مخالفان اسلام برای مقابله با این واقعیت، جمهوری اسلامی را هدف بمباران سیاسی تبلیغاتی قرار داده اند.
رهبر انقلاب با اشاره به استفاده بیگانگان از تحریک داخلی، بمباران تبلیغاتی و سیاسی، هزینه های مالی، دامهای اخلاقی و انواع و اقسام روش های دیگر افزودند: همه باید در مقابل «نفوذ» هوشیار باشیم.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش پایانی سخنانشان طمع ورزی آمریکایی ها به انتخابات پیش رو را مورد اشاره قرار دادند و افزودند: آمریکایی ها مثل ما دنبال تحولند، اما، ما تحولی را می خواهیم که فاصله کشور و جامعه با اهداف اسلام و انقلاب را کاهش دهد و آنها دقیقاً در نقطه مقابل تحول مورد نظر ملت ایران، دنبالِ دور کردن جامعه از اهداف انقلاب و نزدیک کردن ایران به اهداف خودشان هستند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: آمریکایی ها برای تحقق این هدف به انتخابات چشم طمع دوخته اند اما ملت بزرگ و هوشیار ایران چه در انتخابات و چه در مسائل دیگر، مخالف خواستهای دشمنان عمل می کند و همچون گذشته به دهان آنها می کوبد.
ایشان همچنین با اشاره به جایگاه بسیار والای نماز جمعه آنرا «قرارگاه ایمان و بصیرت و اخلاق» و مهمترین وظیفه ائمه جمعه را نیز «تبیین حقایق و هدایتگری فرهنگی و سیاسی» برشمردند. ایشان همچنین انتخابات را مسأله ای بسیار مهم و نعمتی حقیقتاً بزرگ برشمردند و با تأکید بر حضور حداکثری مردم در انتخابات اسفند ماه افزودند: مفهوم عمیق حق الناس، در زمینه های «اجرا، نظارت، حقوق داوطلبان، لیستهای انتخاباتی، صیانت از آرای مردم و پذیرش نتایج انتخابات»، ابعاد مکمل و پرمعنایی دارد و مردم با توجه به طمع ورزی امریکایی ها به این انتخابات، موضوع نفوذ را مورد توجه کامل قرار دهند.
حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای سخنانشان گفتند: بکار بردن تعبیر قرارگاه برای نماز جمعه به این علت است که ما در حال یک مقابله معنوی، اعتقادی و ایمانی و سیاسی هستیم که همانند دوران دفاع مقدس، به ما تحمیل شده و بنابراین دفاع لازم و ضروری است.
ایشان با اشاره به توانایی ملت ایران در دفاع از خود افزودند: در این جهاد، «ایمان، بصیرت، تقوا و اخلاق مردم، هدف حمله قرار گرفته شده است و ویروس های خطرناکی در میان جامعه پراکنده می شود.
رهبر انقلاب اسلامی مهمترین وظیفه ائمه جمعه را تبیین حقایق برشمردند و گفتند: ائمه جمعه به عنوان علمای شهرها و میراث داران انبیاء، باید با استفاده از فرصت اجتماعِ نمازجمعه، حقایق را تبیین و روشن کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای، صحبت رو در رو و چهره به چهره در نماز جمعه را بسیار تأثیرگذارتر و مهمتر از ارتباط های غیرحضوری و از طریق وسایل ارتباطی جدید دانستند و تأکید کردند: ائمه جمعه باید با استفاده از این فرصت مغتنم، در نمازجمعه که قلب فرهنگی هر شهر است، هدایتگری سیاسی و فرهنگی انجام دهند.
ایشان با تأکید بر اینکه هدایتگری فرهنگی بنیانی تر از هدایتگری سیاسی است، خاطرنشان کردند: یکی از اهداف اصلی دشمنان اسلام و ملت ایران، تغییر فرهنگ و اخلاق مردم بویژه سبک زندگی آنان است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ابعاد مختلف سبک زندگی اسلامی افزودند: «ادب» و دوری از هتاکی حتی در صحبت با مخالفان یکی از مسائل مهم در سبک زندگی اسلامی است که تلاش زیادی برای مقید نبودن مردم به ادب انجام می گیرد که متأسفانه در برخی موارد هم موفق بوده اند.
ایشان، عادات و روشهای خوب زندگی همچون کتابخوانی را یکی دیگر از ابعاد بسیار مهم سبک زندگی اسلامی دانستند و گفتند: باید مردم و جوان ها را تشویق به کتابخوانی و نخبگان را تشویق به تولید کتاب کرد و شاید بتوان در محل های نماز جمعه در هر شهر، مرکز ارائه و نمایش کتابهای خوب و به روز و مطلوب ایجاد کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه یکی از مسائل مهم در موضوع نمازجمعه، جذب جامعه جوان کشور است، خاطرنشان کردند: جذب جوانان، فقط با گفتار امکان پذیر نیست بلکه جوانان باید از طریق دل و فهم، جذب نمازجمعه شوند.
ایشان «سخن متقن و مستدل» در مسائل سیاسی و فرهنگی، و «سخن نو» را زمینه ساز جذب جوانان به نماز جمعه دانستند و تأکید کردند: سخن نو، به معنای حرفهای بدعت آمیز نیست بلکه سخن نو را باید با فکر و تأمل و کاوش در مطالب بدست آورد.
رهبر انقلاب اسلامی صمیمت و مهربانی ائمه جمعه، دوری از غرور و تظاهر، رفتار طلبگی و پدرانه و دوری از رفتار اداری و رئیس مآبانه را از دیگر عوامل جذب جوانان به نماز جمعه برشمردند و افزودند: در خطبه های نماز جمعه باید آنچه را صحیح است حتی اگر به مذاق مخاطب خوش نیاید، با زبان استدلال و منطق و با بیانی گرم، مطرح کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر لزوم حفظ جایگاه و شأن امام جمعه از طرف ائمه جمعه، ستاد مرکزی و همچنین مردم، خاطرنشان کردند: اقامه نمازجمعه در جمهوری اسلامی ایران توفیق بزرگی است که باید قدر آن دانسته شود و بر همین اساس مطالب خطبه های نماز جمعه باید براساس نیازهای روز جامعه باشد.
رهبر انقلاب اسلامی، در بخش دیگری از سخنانشان انتخابات را مسئله ای بسیار مهم و نعمتی واقعاً بزرگ خواندند و افزودند: این برکت حقیقی، ناشی از نگاه عمیق و روش امام خمینی (ره) است که بر خلاف برخی نظرها، انتخابات را در حکومت اسلامی لازم و مردم را صاحب مملکت می دانست و معتقد بود تصمیم و انتخاب مردم باید منشأ اثر باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: در پرتو این نگاه و تصمیم راهبردیِ امام، مردم همیشه در کنار انقلاب مانده اند چرا که تصمیمات خودشان را در کشور تأثیرگذار می دانند.
پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام والمسلمین تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به برگزاری گردهمایی ائمه جمعه خاطرنشان کرد: هم اکنون با همکاری مردم در ۸۴۵ نقطه کشور نمازجمعه اقامه می شود.
وی پاسداری از خط امام و انقلاب را از مهمترین وظایف ائمه جمعه خواند و گفت: حمایت از قوای سه گانه، آگاه کردن مردم و دور نگه داشتن تریبون های نمازجمعه از جناح بندی های سیاسی از مهمترین فعالیت ها و رویکردهای شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بوده است.
در پایان این دیدار نماز ظهر و عصر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *