اجتماعیاخباراخبار اقتصادیاخبار ایراناخبار سیاسیاخبار شهرستان ناییناخبار فرهنگی

موتورسیکلت های برقی ایده ای نو برای کاهش آلودگی هوا

اصفهان-ایرنا – ایده ساخت موتورسیکلت برقی چند سالی است که در اصفهان مطرح است و در صورت تحقق آن و قرار گرفتن در چرخه تولید و عرضه می تواند سهمی بسزا در کاهش آلودگی هوای اصفهان داشته باشد.

به گزارش ایرنا، هم اکنون حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت بنزین سوز در اصفهان وجود دارد که بیش از نیمی از آن در کلانشهر اصفهان تردد می کنند و سهم بسیاری در آلودگی هوای اصفهان دارند.
همچنین ۷۰ درصد از آلودگی های هوای اصفهان ناشی از سوخت موتورسیکلت ها و خودروها است، تنها یک دستگاه موتورسیکلت ۱۲۵ سی سی چهار برابر یک خودروی سواری، آلودگی صوتی و هوا ایجاد می کند.
در چند سال اخیر نمونه های مختلفی از موتورسیکلت های برقی در مراسم مختلف با حضور مسئولان رونمایی شده اما تاکنون در چرخه تولید و عرضه انبوه قرار نگرفته و بازخورد ان مشاهده نشده است
بتازگی در مراسمی با حضور استاندار اصفهان و پلیس راهور از دو نمونه موتورسیکلت برقی و بومی ساخت صنایع دفاع در اصفهان رونمایی شد.
به گفته شرکت سازنده، این موتورسیکلت های برقی دارای قدرت موتور یکهزار و ۵۰۰ وات و حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر و شارژ اولیه چهار ساعته و همچنین دارای باطری دوم است.
ساخت این موتورهای برقی به همت متخصصان صنایع دفاع صورت گرفته است و بنا به اعلام دست اندر کاران، بیش از ۸۰ درصد از تجهیزات این موتورسیکلت ساخت داخل است.
در این مراسم هزینه تمام شده فعلی تولید این موتورسیکلت های برقی حدود هشت میلیون تومان برآورد و پیش بینی شد که در صورتی که این کالا به تولید انبوه برسد هزینه و قیمت تمام شده آن کاهش می یابد و به حدود پنج میلیون تومان خواهد رسید.
رییس پلیس راهور استان اصفهان از جمله مزایای این نوع موتورسیکلت را علاوه بر کاهش آلودگی هوا، کاهش سرعت بر اساس استاندار شهری و کاهش میزان تصادفات و جرایم برشمرد.
سرهنگ رضا رضایی با بیان اینکه این موتورسیکلت برقی بومی مورد تایید سازمان استاندارد قرار گرفته و برای پلاک و شماره گذاری نیز هیچ مانعی ندارد و در صورت تولید انبوه می تواند جایگزین موتورسیکلت های بنزین سوز شود.
استاندار اصفهان نیز پس از رونمایی و بازدید موتورسیکلت های برقی گفت: استفاده از موتورسیکلت های برقی در کاهش آلودگی هوا نقش بسزایی دارد و لازم است در یک زمانبندی مشخص تمامی موتورسیکلت های شهر اصفهان برقی شود.
محسن مهرعلیزاده افزود: با تاکید بر اینکه تولید انبوه این نوع موتور سیکلت باید با توجه به نیاز و شرایط روز تولید شود.
وی سرعت، کیفیت و قیمت را از فاکتورهای و شاخصه های فروش عنوان کرد و افزود: قیمت این موتور سیکلت ها باید کاهش باید و با طرح جایگزینی موتورسیکلت های برقی با بنزینی و با استفاده از تسهیلات بانکی، اصفهان پیشتاز در استفاده از این موتورسیکلت ها شود.
در حال حاضر ۱۴ کارخانه تولید موتورسیکلت بنزینی در اصفهان وجود دارد که به مونتاژ موتورسیکلت اقدام می کنند.
بنا به نظر کارشناسان درصورتی موتورسیکلت های برقی مورد استقبال عموم قرار می گیرد که به لحاظ سرعت، شتاب و ظرفیت موتور با نمونه بنزین سوز آن تفاوتی نداشته باشند.
همچنین قیمت تعریف شده برای موتورسیکلت های برقی به ظاهر بسیار بالاست و با توجه به اینکه قشر متوسط و پایین جامعه برای تردد از موتور استفاده می کنند باید در این زمینه نیز تخفیف بیشتری اعمال شود.
گ/۶۹۹۴
خبرنگار:آرزو فلاح ** سلطانمرادی

انتهای پیام /*

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. این را فراموش نکنید! قشر جوان و قشر ضعیف تر بیشتر سمت موتور سیکلت آمده اند خوب باید پولی باشد یا شرایطی وامی آموزشی راهکاری تا اوضاع مالی و آموزشی فراهم شده کم کم تکنولوژی های پاک تر جایگزین نمونه های آلوده کننده تر شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *