اجتماعیاخباراخبار اقتصادیاخبار ایراناخبار جهاناخبار سیاسیاخبار فرهنگیحوادث

نویسنده و روزنامه‌نگار مطرح انگلیسی:دولت ترامپ بیش از یک میلیون دلار برای بهره‌برداری از ناآرامی‌های ایران هزینه کرد

دولت ترامپ بیش از یک میلیون دلار برای بهره‌برداری از ناآرامی‌های ایران هزینه کرد

خبرگزاری فارس: دولت ترامپ بیش از یک میلیون دلار برای بهره‌برداری از ناآرامی‌های ایران هزینه کرد

یک روزنامه‌نگار تحقیقی نوشته دولت آمریکا بیش از یک میلیون دلار برای «بهره‌برداری» از ناآرامی‌های اخیر در برخی از شهرهای ایران هزینه کرده است.

به گزارش پيام نايين نقل از فارس، یک گزارش تحقیقی در وبگاه «www.insurgeintelligence.com» نشان می‌دهد وزارت خارجه آمریکا بیش از یک میلیون دلار برای بهره‌برداری از ناآرامی‌ها در ایران هزینه کرده است.

«نفیظ مصدق احمد»، نویسنده و روزنامه‌نگار تحقیقی انگلیسی که مدیر اندیشکده «تحقیقات و توسعه سیاسی» است نوشته از مجموعه‌ای از اسناد رسمی، از تحقیقات کنگره گرفته تا گزارش‌های بودجه مربوط به کمک‌های برون‌مرزی آمریکا، برای تدوین این گزارش تحقیقی استفاده کرده است.

این محقق که صاحب آثار متعددی درباره دلایل خشونت‌های جمعی است، نوشته است: «این اسناد نشان می‌دهند دولت آمریکا کماکان علاقه‌مند به ایجاد تغییرات سیاسی عمده در ایران است تا بتواند این کشور را در مدار منافع آمریکا قرار دهد.»

به نوشته «نفیظ احمد»، رویکرد دولت آمریکا بهره‌گیری از ناآرامی‌های سیاسی و سایر بحران‌ها- اعم از بحران آب- به منظور بسیج افکار عمومی علیه حکومت ایران را شامل می‌شود.

وی در ادامه نوشته است: «مجموعه همایندی از بحران‌های زیست‌محیطی، انرژی و اقتصادی عامل هدایت‌کننده ناآرامی‌های ایران بوده‌اند. وزارت خارجه آمریکا در صدد آن بوده از این بحران‌ها برای تضعیف مشروعیت نظام حاکم ایران استفاده کند و در این راستا، اقدام به تأمین مالی گروه‌های معارض و همچنین پخش برنامه‌هایی ضد حاکمیت ایران، با هزینه‌ای معادل ده‌ها میلیون دلار در سال کرده است.»

در ادامه این مطلب آمده است: « به عنوان مثال در یک سند بودجه‌ وزارت خارجه آمریکا به پروژه‌ای اشاره شده که هدف آن بهره‌گیری از بحران آب در ایران برای دامن زدن به خشم عمومی علیه سوءمدیریت رژیم (نظام حاکم ایران) است.»

این محقق، تأکید می‌کند: «اسناد دولت آمریکا از سال ۲۰۱۶ تا به امروز نشان می‌دهند دولت ترامپ، بیش از دست‌کم ۱ میلیون دلار برای تأمین مالی  فعالیت‌های گروه‌های مخالف با نظام حاکم ایران هزینه کرده‌اند.»

وی، با وجود این یادآوری کرده که این سیاست، جدید نیست و دولت‌های مختلف آمریکا از سال ۲۰۰۶ به بعد سالانه ده‌ها میلیون دلار برای برنامه‌های موسوم به «ارتقاء دموکراسی» که پوششی برای پیگیری برنامه‌های براندازی هستند، پول خرج کرده‌اند.

نظامی‌سازی راهبرد ایران

طبق این گزارش، دو سند کنگره آمریکا که اوایل سال میلادی گذشته منتشر شده‌اند و یک سند که یک ماه قبل از آغاز ناآرامی‌ها منتشر شده، سیاست دولت ترامپ در قبال ایران را روشن می‌کنند.

این سندها گزارش‌های تحقیقی هستند که توسط مرکز تحقیقات کنگره آمریکا تهیه شده‌اند و کنث کزمان، تحلیلگر اسبق سیا آنها را به رشته تحریر درآورده است.

 در یک سند با عنوان «سیاست‌ خارجی و دفاعی ایران» مورخه ۶ فوریه آمده بیانیه دولت ترامپ مبنی بر اینکه ایران «رسماً اخطار گرفته» می‌تواند به این معنی باشد که دولت جدید آمریکا امکان دارد قواعد تعامل را تغییر دهد تا بتواند در حوادث آتی از «قوای مرگبار» علیه ایران استفاده کند.

سند دیگری که «نفیظ احمد» به آن اشاره کرده گزارشی است که آن را هم کنث کزمان در تاریخ ۱۷ فوریه ۲۰۱۷ برای مرکز تحقیقات کنگره نوشته است. در این سند جزئیات بیشتری از فعالیت‌های دولت ترامپ برای افزایش فشار بر ایران فراهم می‌آورد.

در گزارش کنث کزمان تصریح شده که ترامپ همانند اوباما گزینه اقدام نظامی علبه ایران را روی میز نگاه داشته، اما او به استفاده از این گزینه، نزدیک‌تر شده است.

در بخش دیگری از گزارش کزمان آمده دولت آمریکا در تلاش است تحت پوشش برنامه‌های موسوم به «ارتقاء دموکراسی» سیاست ایران را تغییر دهد.

مطابق این گزارش، «برنامه‌های ارتقا دموکراسی» بخش عمده تلاش خود را اثرگذاری بر مردم ایران از طریق اطلاعات قرار داده‌اند.

در گزارش کزمان آمده است: «پروژه‌های موجود، سرویس‌های پخش آمریکایی که منحصراً درباره ایران هستند نظیر رادیو فردا را شامل می‌شوند. رادیو فردا، سال ۲۰۰۲ به عنوان بخشی از پروژه رادیو آزاد اروپا و با مشارکت صدای آمریکا ایجاد شد.

در آگوست ۲۰۱۴، مسئولان صدای آمریکا به مرکز تحقیقات کنگره گفتند تلاش زیادی برای ارتباط‌گیری با آن دسته از ایرانی‌های جوان، تحصیل‌کرده و مخالف با حکومت که دنبال نشانه‌های حمایت آمریکا بودند، انجام شد.»

نویسنده انگلیسی خاطرنشان کرده دولت آمریکا علاوه بر ده‌ها میلیون‌ دلاری که سالانه برای فعالیت‌های رسانه‌ای علیه ایران هزینه می‌کند، در سال‌های گذشته مبالغی را صرف برنامه‌های موسوم به «ترویج دموکراسی» کرده است.

به نوشته نفیظ احمد، اسناد وزارت خارجه آمریکا و همچنین «آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (از بنیادهای جنگ نرم آمریکا) آشکار می‌کنند که دولت ترامپ دست‌کم ۱۱۴۶۱۹۶ دلار برای سازمان‌های غیردولتی معارض در ایران هزینه کرده است. این بودجه‌ها از طریق وزارت خارجه آمریکا و از کانال صندوق «اعانه ملی دموکراسی» (یکی دیگر از بنیادهای جنگ نرم آمریکایی) فراهم شده‌اند.

این ارقام مربوط به بازه زمانی سال ۲۰۱۶ تا بخش‌هایی از سال ۲۰۱۷ است و داده‌های مربوط به کل سال ۲۰۱۷ هنوز در دسترس نیست.

نویسنده انگلیسی، در توضیح درباره این رقم نوشته است: «این رقم، به مراتب بیشتر از پولی است که گروه‌های مرتبط با روسیه، مطابق با ادعاها به توئیتر، فیسبوک و گوگل برای اثرگذاری بر انتخابات آمریکا پرداخت کردند.»

انتهای پیام/ M

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *