اجتماعیاخباراخبار اقتصادیاخبار سیاسیاخبار شهرستان ناییناخبار علمیاخبار فرهنگی

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۰ درصد تسهیلات اشتغال روستایی بلوکه شده است

تاج الدین

به گزارش پیام نایین نقل از ایمنا،نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح اعطای تسهیلات اشتغال روستایی در استانها آغاز شده و  در اصفهان در مرحله اول مقرر شده ۵۰ درصد از سهم اصفهان در اختیار بانک های عامل قرار گیرد، با این حال تنها ۲۰ درصد این اعتبارات  تخصیص داده شده است.

ناهید تاج الدین با اشاره به برگزاری جلسه با حضور معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: محوریت این جلسه بر اشتغال  روستایی متمرکز بود  و درآن دهیاران و بخشداران شهرستان اصفهان مشکلاتی که قبلا در مورد حوزه های مسئولیت  خود با نمایندگان در میان گذاشته بودند، را  بطور مستقیم با معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهور طرح کردند و از پیگیری های این معاونت و طرح های آینده آن برای اشتغال روستایی اطلاع یافتند.

تاج الدین افزود :متاسفانه نرخ کاهش جمعیت روستایی کشور در ۵ سال اخیر نسبت به متوسط ۳۰ سال گذشته سه برابر شده است و دلیل عمده آن مهاجرت های شغلی از روستاها است؛ البته در اصفهان و بخصوص شرق اصفهان سرعت سقوط جمعیت حتی از این هم بیشتر بوده است.

نماینده مردم اصفهان گفت: بر اساس نتایج سرشماری سال ۹۰، تعداد روستاهای استان اصفهان، یکهزار و۸۳۱ مورد اعلام شده این در حالیست که در سرشماری انجام شده در سال ۹۵
حدود ۲۳۷ روستای خالی از سکنه توسط ماموران سرشماری شناسایی شد، اما با قطعیت نمی توان گفت که این رقم تعداد واقعی روستاهای خالی از سکنه را نشان می دهد، چون  ممکن است تعدادی از این روستاها، اقامتگاه ثانوی قلمداد شود و ساکنان آن در روزهای خاصی از سال به روستا بیایند و در زمان مراجعه مامور سرشماری، هیچ فردی در روستا نبوده است.

روستاهای شرق اصفهان در معرض تخلیه کامل

تاج الدین ادامه داد :متاسفانه روستاهای استان  بخصوص روستاهای شرق بشدت در معرض کاهش جمعیت و خالی شدن از سکنه و  در نهایت تخلیه کامل قرار گرفته اند.  برخی از
این روستاها یعنی روستاهای خالی از سکنه در شهرستان های اصفهان، نائین، شاهین شهر و میمه، شهرضا، کاشان، اردستان، تیران و کرون و برخوار، شناسایی شده اند، اما  بیشتر این روستاها در شرق استان هستند.

دبیر کمیسیون اجتماعی  گفت: روستاییان به دلایل مختلفی چون  نظام معیوب کشاورزی و غیر بازده بودن زمین های کوچک، توسعه نیافتگی کشاورزی مکانیزه و عدم اصلاح الگوی کشت، خشکسالی، بی توجهی دولت ها، نبود امکانات بهداشتی، آموزشی، درمانی، خدماتی و غیره به شهرها مهاجرت می کنند تا شاید در حاشیه نظام خدمات شهر از امکانات حداقلی برخوردار شوند، تاسف بارتر این است که با وجود پرداخت تسهیلات و خسارت خشکسالی به کشاورزان  روستاهای شرق، بیشتر ساکنان آنها به امید یافتن شغلی جدید رهسپار روستاها یا شهرهای دیگر شده اند.

صنایع دستی و گردشگری  یکی از راه های اصلی  جلوگیری از مهاجرت​

 این نماینده مجلس افزود: به همین دلیل است که ایجاد فرصت های شغلی غیر از کشاورزی مانند صنایع دستی و گردشگری  یکی از راه های اصلی  جلوگیری از مهاجرت و خالی از سکنه شدن این روستاهاست.

تاج الدین ادامه داد: اصفهان از سال ۲۰۱۵ برای چهارسال بعنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی شده و   در حال حاضر ۲۲۹ رشته صنایع دستی در ۱۸ گروه طبقه بندی شده که در استان اصفهان ۱۹۶ رشته ثبت شده وجود دارد که این نشان از ظرفیت بی نظیر اصفهان برای صنایع دستی ست .

عضو فراکسیون فرش و صنایع دستی ادامه داد: شهر اصفهان با بیش از ۶۰ رشته صنایع دستی، هم از لحاظ تعداد و هم تنوع رشته های صنایع دستی پتانسیل بی نظیری دارد، در اصفهان ۸۰۰۰ کارگاه انفرادی صنایع دستی با بیش از ۹۰۰۰ هنرمند و صنعتگر صنایع دستی داریم که اینها همه پتانسیل های ما برای اشتغال زایی در شرق اصفهان است.

تاج الدین ادامه داد: در حوزه گردشگری هم  اصفهان ۲۳۰  اقامتگاه بوم گردی در استان داریم که بخش مهمی از آنها در شرق اصفهان قرار دارد و ۱۳ اقامتگاه بوم گردی دیگر هم قرار است به اینها اضافه شود که بخشی از آن در شرق اصفهان قرار دارد و میتوان این ظرفیت را برای اشتغال در شرق استفاده کرد.

هدف از گردشگری سیاه، تفریح و خوش‌گذرانی نیست

عضو کمیسیون اجتماعی گفت :من دو هفته پیش هم در دیدار با دکتر مونسان اشاره کردم  که حتی یکی از قابلیت های شرق اصفهان برای گردشگری،  گردشگری سیاه است و با توجه به پیشروی کویر و مردن بیش از ۵۰۰ میلیون درخت تالاب گاوخونی می تواند مکان گردشگری سیاه باشد، چراکه در چند سال اخیر، گردشگری «سیاه» در دنیا رواج یافته است که هدف گردشگران از پرداختن به آن، تفریح و خوش‌گذرانی نیست، بلکه آنها مکان‌هایی را برای گردش انتخاب می‌کنند که چندان خوشایند نیستند و حتی گاهی گردشگران را به غم فرو می‌برد! این نوع گردشگری، «گردشگری سیاه»، تلخ یا غم‌بار نامیده می‌شود و من معتقدم  این بلای طبیعی و تهدید را حتی می توان در شرق به فرصت بدل کرد.

تاج الدین افزود: از دیگر سو همانگونه که استحضار دارید دراقلیم اصفهان و بخصوص شرق اصفهان با شرایط تابش خورشید، انرژی خورشیدی بهترین گزینه است، هم اینک و به زعم مسئولین برق  منطقه ای در شبکه تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان، با وجود فعال بودن ۲۸ سرمایه‌گذار احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیتی بالغ بر ۵۵ مگاوات، هنوز نیروگاهی که به بهره‌برداری رسیده و متصل به شبکه باشد، نداریم،  تنها یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰ مگاوات تحت نظارت شرکت برق منطقه‌ای اصفهان، در حال بهره‌برداری بوده و به پست فوق توزیع جرقویه متصل است.

  تغییر کاربری، مهمترین مشکل سرمایه‌گذاران در فرآیند احداث نیروگاه خورشیدی

این نماینده مجلس گفت: تا پایان نیمه نخست سال جاری، یعنی سال ۹۶ به گفته مسئولان امر، تعداد ۴۵ پرونده سرمایه‌گذاری با ظرفیت تولید ۱۱۱ مگاوات در حوزه شهرستان اصفهان تشکیل شده، اما هنوز شاهد هیچ بهره برداری و شروع پروژه ای نیستیم.  بیشترین مشکل سرمایه‌گذاران در فرآیند احداث نیروگاه خورشیدی، بحث تغییر کاربری زمین‌های شخصی و یا گرفتن امتیاز تملک موقت و بلند مدت زمین از سازمان منابع طبیعی است که فرآیند آن در خوشبینانه‌ترین حالت، شش‌ ماه تا یکسال به طول می انجامد و من امیدوارم با سیاست «پنجره واحد» آقای مهر علیزاده این مشکلات رفع شود .

تاج الدین افزود :ظرفیت های تولید برق اصفهان بسیار است،  ۱۰ درصد برق کشور توسط ۱۳ نیروگاه اصفهان تولید می‌شود، ضمن اینکه ۱۲ درصد برق مصرفی کشور در اصفهان مصرف می شود و این نشان می دهد در عین حفظ و بهسازی نیروگاههای فعلی، باید  سریعتر به فکر نیروگاههای جایگزین خورشیدی باشیم. استان اصفهان کریدور الکتریکی شمال و جنوب کشور است و پتانسیل های بسیار بالایی دارد و می توان این پتانسیل را در شرق اصفهان استفاده کرد.

۳۰ درصد تسهیلات اشتغال روستایی بلوکه شده است

دبیر کمیسیون اجتماعی  ادامه داد: از اینها  مهمتر  اگرچه  اجرای  طرح اشتغال روستایی و اعطای تسهیلات اشتغال روستایی در استانها آغاز شده و  در اصفهان در مرحله اول مقرر شده ۵۰ درصد از سهم اصفهان در اختیار بانک های عامل قرار گیرد، اما  طبق صحبت هایی که با  معاونین اداره کل کار داشتم ۲۰ درصد این اعتبارات  تخصیص داده شده و ۳۰ درصد باقی مانده در مرحله اول بلوکه شده که این برای ما جای سوال دارد  و این سوال را نیز در حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهور مطرح کردم.

تاج الدین افزود :در حال حاضر  متقاضیان باید برای  دریافت این تهسیلات طرح خود را بنا به موضوع آن به اداره یا سازمان مربوطه  ارائه و در سایت کارا ثبت نام کنند و با توجه به آنکه بعد از وصول طرح به  کمیته فنی ای  که در اداره کار تشکیل  می شود و با موافقت کمیته آنها  به بانک عامل معرفی شوند، بروکراسی زیادی را در این مسیر شاهدیم.

نماینده مردم اصفهان گفت :لازمست با توجه به ضعیف بودن اقشار روستایی کمترین بروکراسی برای اعطای این تسهیلات در نظر گرفته شود و سهم‌شهرستان اصفهان از منابع اختصاص یافته به استان،  با توجه به شرایط ویژه این  شهرستان در نظر گرفتهشود، خصوصا آنکه  شهرستان اصفهان  با دارا بودن  ۶ بخش، شامل ۱۸۰ روستا بوده که اکثر روستاهای آن در مناطق کویری و دور افتاده واقع شده و از خشکی زاینده رود هم رنج می برند.

تاج الدین گفت :خوشبختانه  معاون  توسعه روستایی رییس جمهور با توجه به اشراف  نسبت به مسائل شرق اصفهان، عنایت ویژه ای برای کاهش مشکلات شرق اصفهان و اشتغال
روستایی دارد و با پیگیری ها و مطالبه گری نمایندگان این عنایت ویژه تبدیل به اهتمام بیشتر نیز می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *